Μουσταλευριά: μια φθινοπωρινή, θρεπτική λιχουδιά

Η εποχή του τρύγου έχει περάσει για τα καλά, αφήνοντας όμως πίσω της διάφορα…δώρα. Ένα από αυτά είναι ο μούστος, που αποτελεί την πρώτη ύλη για την παρασκευή της μουσταλευριάς, ενός γλυκίσματος που το βρίσκουμε πλέον στα περισσότερα supermarkets και που είναι πολύ θρεπτικό για μικρούς και μεγάλους.

Η εποχή του τρύγου έχει περάσει για τα καλά, αφήνοντας όμως πίσω της διάφορα…δώρα. Ένα από αυτά είναι ο μούστος, που αποτελεί την πρώτη ύλη για την παρασκευή της μουσταλευριάς, ενός γλυκίσματος που το βρίσκουμε πλέον στα περισσότερα supermarkets και που είναι πολύ θρεπτικό για μικρούς και μεγάλους.

Ο μούστος είναι ο χυμός που παράγεται μετά το πάτημα των σταφυλιών και πριν ακόμη ξεκινήσει η διαδικασία της ζύμωσης. Εδώ και αιώνες, τόσο οι Έλληνες όσο και οι Ρωμαίοι χρησιμοποιούσαν το μούστο και το σιρόπι που προέκυπτε από τον βρασμό του ως γλυκαντικό σε πολλές συνταγές. Η μουσταλευριά και τα μουστοκούλουρα είναι ίσως τα πιο γνωστά παρασκευάσματα, αν και υπάρχουν πολλές τοπικές συνταγές σε διάφορες περιοχές της Ελλάδας, που περιέχουν το γλυκό συστατικό του σταφυλιού, είτε ως χυμό (μούστο), είτε ως σιρόπι (πετιμέζι).

Η θρεπτική αξία της μουσταλευριάς είναι ιδιαίτερα υψηλή, τόσο εξαιτίας των αντιοξειδωτικών που υπάρχουν στα σταφύλια, όσο και λόγω των συστατικών των προϊόντων που συχνά την συνοδεύουν (σουσάμι, κανέλλα, καρύδια). Το σουσάμι είναι πλούσιο σε αμινοξέα, βιταμίνες, μεταλλικά άλατα, ιχνοστοιχεία και ασβέστιο, η κανέλλα βελτιώνει τα επίπεδα γλυκόζης στο αίμα, ενώ τα καρύδια προσφέρουν στον ανθρώπινο οργανισμό τα απαραίτητα ωμέγα-3 λιπαρά οξέα, αντιοξειδωτικές ουσίες και φυτοστερόλες.

Όλα όσα είπαμε για τη μουσταλευριά, σε συνδυασμό με τη μηδαμινή περιεκτικότητά της σε λίπος, την καθιστούν ένα σημαντικό προϊόν για μια ισορροπημένη διατροφή, το οποίο μάλιστα μπορεί να καταναλωθεί και σε περιόδους νηστείας ή δίαιτας.