Αλaτι: ωφελεi ή βλaπτει;

Πολύτιμο όσο τα χρήματα. Αναγκαίο όσο η νοστιμιά στη ζωή μας. Και επιβλαβές ανάλογα με την χρήση του. Αυτό είναι το αλάτι που ενώ για μερικούς αποτελεί απαραίτητο συστατικό για ένα νόστιμο πιάτο, άλλοι απλά…δεν το αντέχουν.

Πολύτιμο όσο τα χρήματα. Αναγκαίο όσο η νοστιμιά στη ζωή μας. Και επιβλαβές ανάλογα με την χρήση του. Αυτό είναι το αλάτι που ενώ για μερικούς αποτελεί απαραίτητο συστατικό για ένα νόστιμο πιάτο, άλλοι απλά… δεν το αντέχουν.

Αν σας αποκαλέσουν «ανάλατο», τότε σίγουρα θα έχετε κάθε δικαίωμα να προσβληθείτε. Το αλάτι είναι συνδεδεμένο από την αρχαιότητα με τη νοστιμιά της ζωής. Λέγεται, πως οι αρχαίοι Έλληνες το χρησιμοποιούσαν αντί για χρήματα και είχε πολύ μεγάλη ανταλλακτική αξία. Αργότερα, οι Ρωμαίοι στρατιώτες πληρώνονταν καθημερινά με μια χούφτα αλάτι που στη συνέχεια αντικαταστάθηκε από χρήματα, έναν μισθό που ονομάστηκε «salarium argentum», δηλαδή μισθός για να αγοραστεί αλάτι. Από το πολύτιμο αλάτι προήλθε και το αγγλικό “salary” (μισθός) υποδηλώνοντας έτσι για μία ακόμη φορά την παντοδυναμία του αλατιού στην παγκόσμια ιστορία.

Πόσο χρειαζόμαστε;

Οι ειδικοί εκτιμούν πως η καθημερινή ικανοποιητική ποσότητα για έναν οργανισμό ισούται με ¼ του μικρού κουταλιού. Σε περίπτωση πληθώρας αλατιού στα τρόφιμα (πολλοί συνηθίζουν να «χιονίζουν» τα φαγητά τους με αλάτι) οι νεφροί –που είναι και τα αρμόδια όργανα για την σωστή διαχείριση του νατρίου στον οργανισμό- αποβάλλουν το αλάτι με συχνή ούρηση και δημιουργούν το αίσθημα της έντονης δίψας μετά από την κατανάλωση ενός υπερβολικά αλατισμένου τροφίμου, προκειμένου να αντικατασταθούν τα υγρά που χάθηκαν.

Ήδη από τη βρεφική μας ηλικία, εθιζόμαστε άθελά μας στο αλάτι και στις αλμυρές τροφές. Ωστόσο, η υπερκατανάλωσή του μπορεί να μας δημιουργήσει μια σειρά προβλημάτων, όπως η υπέρταση και η κατακράτηση υγρών στον οργανισμό.

Τρόποι για να το περιορίσετε

Οι περισσότερες τροφές εμπεριέχουν από την φύση αλάτι, αποκαλύπτουν οι ειδικοί και έτσι, η προσθήκη επιπλέον αλατιού αποτελεί κατάχρηση. Και επειδή η προτίμησή μας σε αλατισμένα ή ανάλατα φαγητά είναι κάτι που μαθαίνεται, ιδού κάποιοι τρόποι για να περιορίσετε την κατανάλωσή του:

  • Αρχίστε σταδιακά να περιορίζετε την ποσότητα αλατιού που χρησιμοποιείτε είτε στο μαγείρεμα είτε στα έτοιμα φαγητά και στις σαλάτες. Έτσι, ο οργανισμός σας θα «μάθει» σταδιακά να επιζητά όλο και λιγότερο αλμυρά φαγητά.
  • Προσθέστε περισσότερα μπαχαρικά ή λεμόνι στο φαγητό σας, αν σας φαίνεται άνοστο και ανάλατο. Έτσι, θα κερδίσει σίγουρα «πόντους» και εσείς θα «απεξαρτηθείτε» σταδιακά από το αλάτι.
  • Αφαιρέστε την αλατιέρα από το τραπέζι. Συχνά, η προσθήκη αλατιού στο φαγητό είναι μια επαναλαμβανόμενη συνήθεια που πρέπει να ξεχάσετε.
  • Όταν τρώτε σε εστιατόριο, ζητήστε να μην προσθέσουν αλάτι στο φαγητό σας. Μπορείτε να το κάνετε εσείς μόνοι σας, περιορίζοντας έτσι και την ποσότητα που θα ρίξετε.